Overzicht modellen van Ford 1000

 Terug naar index

Ford 6X 1000 Serie

2000

Bouwjaren: 1964 t/m 1968
Aantal:
Vermogen: 38Pk
Transmissie: 6V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Fordson Dexta New Performance
Vervangen door de: 6Y 2000

Bijzonderheden: De eerste tijd na introductie ging dit model door het leven als de 2000 Dexta, refererend naar het model dat hij verving. Werd ook  benzine motor geleverd voor v.n.l. de Amerikaanse markt.


© foto Bert Laarhuis

3000

Bouwjaren: 1964 t/m 1968
Aantal:
Vermogen: 44Pk
Transmissie: 8V-2A of Select-O-Speed 10V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Fordson SuperDexta New Performance
Vervangen door de: 6Y 3000

Bijzonderheden: De eerste tijd na introductie ging dit model door het leven als de 3000 Super Dexta, refererend naar het model dat hij verving. Er werd ook een benzine model geleverd voor v.n.l. de Amerikaanse markt.
Tevens introduceerde Ford voor deze trekkerserie de volledig onder belasting schakelbare Select-O-Speed transmissie.


© foto Bert Laarhuis

3000 smalspoor

Bouwjaren: 1964 t/m 1968
Aantal:
Vermogen: 44Pk
Transmissie: 8V-2A of Select-O-Speed 10V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Fordson SuperDexta New Performance
Vervangen door de: 6Y 3000

Bijzonderheden: De eerste tijd na introductie ging dit model door het leven als de 3000 Super Dexta, refererend naar het model dat hij verving.
Tevens introduceerde Ford voor deze trekkerserie de volledig onder belasting schakelbare Select-O-Speed transmissie.


foto Pascal Kolk

foto Harrie Kuiper

4000

Bouwjaren: 1964 t/m 1968
Aantal:
Vermogen: 52Pk
Transmissie: 8V-2A of Select-O-Speed 10V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Fordson Major New Performance
Vervangen door de: 6Y 4000

Bijzonderheden: De eerste tijd na introductie ging dit model door het leven als de 4000 Major, refererend naar het model dat hij verving.
Tevens introduceerde Ford voor deze trekkerserie de volledig onder belasting schakelbare Select-O-Speed transmissie.


© foto Bert Laarhuis

5000

Bouwjaren: 1964 t/m 1968
Aantal:
Vermogen: 65Pk
Transmissie: 8V-2A of Select-O-Speed 10V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Fordson Super MajorNew Performance
Vervangen door de: 6Y 5000

Bijzonderheden: De eerste tijd na introductie ging dit model door het leven als de 5000 Super Major, refererend naar het model dat hij verving.
Tevens introduceerde Ford voor deze trekkerserie de volledig onder belasting schakelbare Select-O-Speed transmissie.
Dit model werd ook in de USA (aangepast) geproduceerd en verkocht.
Het model dat in Antwerpen werd gebouwd had de koplampen aan de buitenkant en niet in de grill.


© foto Bert Laarhuis

Ford 6Y 1000 Serie

1000

Bouwjaren: 1970 t/m 1965
Aantal:
Vermogen: 23Pk
Transmissie: 8V-1A
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: In feite een Shibauru met een Ford jasje aan.


2000

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 40Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 2000
Vervangen door de: 7A 2600

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille.
Zoals te zien zijn dezemodellen zowel met vierkante als met ronde spatborden geleverd.


© foto Pascal Kolk

© foto Henk de Troije

2000 Super

Bouwjaren: 1968 t/m 1968
Aantal:
Vermogen: 40Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: Gemaakt in Belgie en had een uitlaat onderlangs.


2000 Economy

Bouwjaren: 1968 t/m
Aantal:
Vermogen: 40Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de:

Bijzonderheden: uitgevoerd zonder toeters en bellen. Zelfs geen klokken..


3000

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 48Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 3000
Vervangen door de: 7A 3600

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille.


© foto Henk de Troije

© foto Pascal Kolk

3000 Smalspoor

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 48Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 3000 Smalspoor
Vervangen door de: 7A 3600 Smalspoor

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille.


© foto Henk de Troije

3000 Export

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 48Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 3000
Vervangen door de: 7A 3600

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille.


© foto Edwin de Feijter

3055

Bouwjaren: 1972 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 54Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Nieuw model in de serie.
Vervangen door de: 7A 4100

Bijzonderheden: Geïntroduceerd als model tussen de 6Y 3000 en 4000 met motor van de 3000 waarvan de slag verlengt is van 106,7 naar 111,8 mm gekoppeld aan de achterbrug van de 4000.


© foto Henk de Troije

© foto
Harrie Kuiper

4000

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 61Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 4000
Vervangen door de: 7A 4600

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille. Na 1970 een donkere grill. De vierkante spatborden zijn inmiddels standaard geworden.


© foto Bert Laarhuis

© foto Henk de Troije

© foto Pascal Kolk

5000

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 75 Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 5000
Vervangen door de:7A 6600

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille.
Vanaf 1974 was de 5000 leverbaar met Dual Power, een onder belasting schakelbare hoog-laag per versnelling waardoor het aantal versnellingen verdubbelde. Tevens was de 5000 vanaf 1974 op bestelling leverbaar met Load Monitor.


© foto Bert Laarhuis

5000 export

Bouwjaren: 1968 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 75 Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: 6X 5000
Vervangen door de:7A 6600

Bijzonderheden: Tot 1970 hadden deze modellen nog een dik oliefilter, en een verchroomde bovengrille.
Vanaf 1974 was de 5000 leverbaar met Dual Power, een onder belasting schakelbare hoog-laag per versnelling waardoor het aantal versnellingen verdubbelde. Tevens was de 5000 vanaf 1974 op bestelling leverbaar met Load Monitor.


© foto Edwin de Feijter

7000

Bouwjaren: 1971 t/m 1975
Aantal:
Vermogen: 90Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de: Nieuw model in de serie
Vervangen door de: 7A 7600

Bijzonderheden: De 7000 leverbaar met Dual Power, een onder belasting schakelbare hoog-laag per versnelling waardoor het aantal versnellingen verdubbelde. Tevens was de 7000 leverbaar met Load Monitor. Werd ook in de USA gemaakt.


© foto Pascal Kolk

© foto Harrie Kuiper

8000

Bouwjaren: 1968 t/m 1972
Aantal:
Vermogen: 110Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 8600

Bijzonderheden: Ook leverbaar met Dual Power. Alleen gemaakt in de USA. Ook met V-twin vooras


© foto Henk de Troije

© foto Harrie Kuiper

9000

Bouwjaren: 1969 t/m 1972
Aantal:
Vermogen: 145Pk
Transmissie: 8V-2A
Nieuwprijs:
Vervanger van de:
Vervangen door de: 9600

Bijzonderheden: Met dezelfde motor als de 8000 maar met turbo. Alleen gemaakt in de USA. Ook met V-twin vooras

 
© foto Harrie Kuiper