Verhalenboek van Ford & Fordson van de voormalige FFCN leden

 

Pascal Kolk 19-09-2016

Going Dutch

Een PFD artikel van de hand van Pascal dat verschenen is in het blad Blue Force Heritage van de Blue Force Club over de Ford en Fordson ploegdag in Lopik en het gecombineerde evenement van de FFCN met de OTMV, LNC en FFA. Daarnaast enkele foto's onder de noemer Fun Force.
blueforce.uk.com

ps. Helaas heeft de redacteur niet de teksten van de auteur bij de foto’s overgenomen, zodat bijv de tekst bij de Ford 1186 niet correct is.

 

Klaas Huisman 20-02-2012

De geschiedenis van de Ford tractor.

Een PFD document met als herkomst www.ssbtractor.com

 

Adrie Degenkamp 17-01-2011

Wat een lezer / lid er van vindt?

Ik wil als fan en gebruiker van Ford en Fordson veel succes wensen met de Ford en Fordson club Nederland.
De site is mooi en overzichtelijk. Er is hier veel aandacht aan besteed.

Ik hoop dat er veel leden zich aanmelden, want met Fordson zijn veel loonwerkers en boeren mee gestart.
Bij ons is de eerste Fordson F gekomen direct na de oorlog en daarna de Blauwe Reiger. En deze is vervangen voor de Fordson Dearborn. De Ford dealer Roeleveld heeft de eerste aan ons afgeleverd.

De Fordson F werd uitgerust met een ploeg. Daar heeft mijn vader toen al een eerste prijs mee gehaald.

Met de trekker werd er na de oorlog veel geploegd (scheurpremie), gezaaid en de grond mee bewerkt. Door de veranderde bedrijfsvoering van akkerbouw naar fruitteelt maakte de Dearborn weer plaats voor de Fordson Dexta smalspoor. Er zijn nog enkele ander trekkers geweest. In 1993 hebben we een begin gemaakt met de verzameling van oude tracktoren.

Een vriend maakte mij nieuwsgierig en stelde voor om eens mee te gaan met de trekkers naar evenementen. Ik was al vaak wezen kijken dus moest het er maar van komen.

Mijn voorkeur gaat uit naar de oude landbouw. Dus werd een Fordson Super Major met een Ransomes TS 59 als eerste aangeschaft. Daarna volgde er meer.

In het jaar 1997 ben ik begonnen met deel te nemen aan ploegwedstrijden met wisselend resultaat. Ik ben namelijk nog al ongeduldig. In 2000 heb ik in Engeland deelgenomen aan de Europese ploegwedstrijd in Kent. Inmiddels zijn mijn beide zonen ook gaan ploegen en hebben we al aan vele wedstrijden deelgenomen. En natuurlijk met Fordsons.

Ik wissel nog wel eens van combinatie. Bij voorbeeld een Dexta met Kverneland ploeg of een Major met een Kverneland, een Dexta met een Kyllistad, een Fordson Super Major met een Mc Cormick wielploeg, een Fordson N met een Mc Cormick wielploeg Littel Genius. Nu ben ik van plan te gaan ploegen met een Fordson N met een Ransomes wielploeg.

Ik krijg eerdaags een uitnodiging van de Ford & Fordson Association om in Engeland te gaan ploegen. Mijn plan om met de N te gaan met een wielploeg.

Wij bezitten ook 2 kleine dorsmachines waar wij ook op oogstdagen mee gaan werken.

Het 10e Historisch Festival van de Stichting “Historie Herleeft in de Vechtstreek” is op 12-13-14 augustus 2011 in Vreeland. Daar gaan wij weer dorsen.

Ik zal het op prijs stellen dat de Ford en Fordson Club Nederland daar ook aan zal deelnemen. Ook verwacht ik daar leden van de Ford & Fordson Association te ontmoeten.

Met vriendelijke groet, A. Degenkamp

 

Piet Bos 07-12-2010

Beste mensen,

Hierbij tref u een 2 tal foto's van een oldtimer ploegavontuur in de polder van Hazerswoude november j.l. Het te ploegen perceel bevindt zich naast de uit/ ingang van de 7 km ondergrondse HSL tunnel. De lijn Amsterdam -Parijs. De "Snelle" treinreizigers op weg naar Rotterdam of misschien wel Parijs staarden in opperste verbazing, alsof ze in de 7 km. lange tunnel in een tijdmachine terecht waren gekomen. In een "Flashback" keken ze naar mij en de good old Fordson toen ze weer in de 50 er jaren van de vorige eeuw boven grond gekomen waren.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat het voor mij ook meer dan 50 jaar geleden was dat ik na schooltijd (en dan eerst gauw huiswerk maken) snel de Fordson opstartte (toen nog op petroleum) en vlug nog over de 2e tocht een halve hectare ging ploegen. Je snapt het wel, boerenzoon die de MULO deed.
De kick van dit oldtimer ploegavontuur is dat ik na al die jaren het met dezelfde Fordson (tien jaar geleden van mijn broer terug gekocht) en met de Mc.Cormick 2 weg- palkastploeg kon herbeleven.
Want dat was het. Een feest van herkenning. Door de bagger en de zware november buien, maar ook wonder mooi zonnig herfstweer kon ik, wanneer het mij ook een beetje uitkwam, totaal 5.8 hectare "Wegleggen". Veel tijd om na te denken en zogezegd te memoreren in de zware klei (ook KATTEKLEI") en stukken waar je snel kon "Verzakken"., Niets veranderd in al die jaren...

Hier nog wat specificaties.

Fordson Major, oorspronkelijk petroleum. Afleverdatum: november 1953. Serienummer:1241881. In 1963 heb ik er zelf een Super Major dieselmotor ingebouwd en een hefinrichting op gemonteerd.

Nadat de Fordson Major deze ploeg-experience achter de rug had moet ik wel nieuwe zuigerveren gaan monteren. Hij start slecht, (koud) alsof tíe mij non-verbaal wil zeggen, "Dit zware werk a.u.b. niet nog een keer"

De ploeg is een Mc.Cormick. Getrokken 2 wielige palkast-ploeg. Bouwjaar: 1954. Ook van onze ouderlijke boerderij afkomstig.
Deze ploeg heeft na bewezen diensten nog 20 jaar in een tuin, met één wiel in de sloot staan roesten als "Historisch Agrarisch Kunstobject". Ik kon hem in 2005 nog ternauwernood voor het toeslaan van de oud ijzerboer veilig stellen in een vertrouwde omgeving. Ik heb er een aantal zomeravonden in augustus aan opgeofferd om met de brander en vakkundig laswerk van vriend Jan, bewegende delen met WD 40 inspuiten en de grote hamer bewerken, en zodoende alles weer gangbaar gemaakt.

De "Ploegende Boer" is een oorlogsproduct. Bouwjaar:1944. En sinds vorig jaar, een gepensioneerde Peugeot dealer.

Ik heb nog wel een reeks foto's door alle nieuwsgierige bewonderaars gemaakt zijn.

Succes met de site en een gezellige decembermaand.

Groeten, Piet Bos